Darbinieks izdeg
Visbiežāk darbinieki izdeg nesakārtotā darba vidē. Tādā, kur ir neskaidras vai nepamatotas prasības, maz atzinības un cilvēcības, trūkst elastības. Izdegšana nav tikai darbinieka atbildība, lielā mērā tas ir darba vides jautājums. Taču, ja esi izdedzis darbinieks un šajā darbavietā vēlies mazināt nākotnes iespēju izdegt, te ir 2 lietas, kuras ieteicams apdomāt un pārrunāt:
1) Kas ir tas, kas no manis tiek sagaidīts, bet ir pāri manām spējām?
2) Kas ir tie resursi, kas man nepieciešami? Ārēji un iekšēji. Te noderīgi pārrunāt nepieciešamību pēc atgriezeniskās saites un novērtējumu no tiešā vadītāja.
Izdegšanas prevencija notiek ar darba vides sakārtošanu. Svarīga ir skaidrība, atzinība, elastība.
Lai darbinieki neizdegtu:
Nodrošini skaidrību darba vidē. Pamatoti komunicē pārmaiņas, prasības.
Izsaki atzinību (jā, vēl biežāk) saviem darbiniekiem. Atbalsti.
Pieskaņo darbu indivīdam. Tas var nozīmēt darbu no mājām, elastīgu grafiku (visiem nav jāsāk 9:00 vai jāsēž līdz 17:00) u.tml.
Esi līderis, nevis nosodošs uzraugs. Tās ir apgūstamas prasmes.
Raksta autore:
Ilze Vardanjana, klīniskā psiholoģe
Atsauces:
Montero-Marin, J. , Prado-Abril, J. , Demarzo, M. P. , Garcia-Toro, M. M. , & García- Campayo, J. (2016). Burnout subtypes and their clinical implications: A theoretical proposal for specific therapeutic approaches. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica , 21, 231–242.
Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52, 397/422